S novou deskou a obdivuhodnou historií v zádech – do Prahy se vrací DJ Shadow
DJ Shadow je z kategorie umělců, kteří nepotřebují představovat. Ale když už se do toho pustíme, narazíme na bohatou a různorodou tvůrčí dráhu, kterou lemují stylové proměny i spolupráce se jmény jako Run the Jewels anebo Thom Yorke. Když se v Praze představil naposledy, psal Musicserver o tom, že „předvedl hotové peklo a naprosto uchvátil publikum“. Teď se vrátí s čerstvým albem Action Adventure plným opojné synťákové poetiky.
DJ Shadow vystoupí v klubu Roxy 7. března 2024. Vstupenky (690 korun) budou v prodeji od pátku 3. listopadu 2023, už o den dříve se k nim dostanou ti, kdo se zaregistrují do Fource Friends.
Josh Davis vyrůstal v osmdesátkách, což je skutečnost, kterou jeho hudba nezapře – a ani nechce. Jako DJ Shadow se do téhle dekády rád vrací, rozhodně se ale nespokojuje s retro nostalgií. Debutové album Endtroducing….. (1996) patří ke klíčovým nahrávkám dekády, mimo jiné proto, jak na ní Davis nakládá s nespočtem vlivů, což je pro jeho tvorbu ostatně typické.
Postupem let se z něj stala nadžánrová autorita, která se navíc nebojí koketovat tu s cheesy popem, tu rockem anebo psychedelií. O tom, že pomáhal pokládat základní kameny trip hopu, netřeba mluvit. Davis se stal i vyhledávaným jménem pro kolaborace v době, kdy to ještě zdaleka nebylo běžné. Jeho jméno tak najdeme po boku De La Soul, Richarda Ashcrofta, rappera Nase či Wu-Tang Clan, ale i v titulcích dokumentárních filmů, videoher anebo seriálu The Wire – Špína Baltimoru.
Skutečný hudební nadšenec s nebývalým stylovým záběrem, ale i sběratel (doma má na šedesát tisíc nahrávek včetně stovek rapových dem) se teď do Prahy vrátí, aby představil nejčerstvější desku Action Adventure, na kterou se čekalo dlouhých pět let. Na té se potkávají osmdesátkové vibes s dekádami nabušené tvůrčí dráhy a zkušeností. Umění samplingu se za tu dobu rozhodně proměnilo, DJ Shadow ale potvrzuje, že nejen v této oblasti zůstává relevantním jménem. A totéž platí o jeho nezaměnitelných koncertech. „Způsob, jakým [naživo] z drážek vinylů tvořil nové skladby, mi bral dech,“ psal už před lety hiphopový expert Karel Veselý.